Hindi in Varanasi
Hindi Intensivkurse
für Studierende nach Abschluss des 3. Fachsemesters
Zweiwöchige Hindi-Intensivkurse mit außerkurrikularem Programm und Exkursionen finden jährlich im Februar/ März in Varanasi statt, geleitet von muttersprachlichen Dozenten des INLANSO Instituts (Centre fort the Study of Indian Languages and Society).
Der Kurs wird in Kooperation mit der Abteilung für Neusprachliche Südasienstudien der Universität Heidelberg angeboten.
Der Kurs richtet sich insbesondere an Studierende, die das dritte Semester Hindi bzw. das sprachpraktische Semester am SAI Heidelberg erfolgreich abgeschlossen haben. Das Angebot richtet sich jedoch auch an alle Studierenden und Interessierten, die bereits über fundierte Grundkenntnisse des Hindi verfügen (mindestens Kapitel 1–14 des Lehrbuchs "Hindi bolo").
Ziel ist es, die Sprechfertigkeit zu trainieren, Wortschatz und Grammatik zu festigen sowie Texte mittleren Schwierigkeitsgrades zu verstehen und zu verfassen. Die Dozenten sind Hochschullehrer, die bereits über Erfahrung in der Vermittlung von Hindi als Fremdsprache verfügen. Das Curriculum wird in Kooperation mit indischen Partnerinstitutionen entwickelt und ist auf die Bedürfnisse der Studierenden zugeschnitten.
Gleichzeitig bietet sich den deutschen Studierenden die Möglichkeit, sich mit einer anderen Lehrtradition vertraut zu machen, Grammatik nach dem indischen System zu erlernen und im Rahmen des Unterrichts kulturelle Unterschiede zu erarbeiten.
Das Kursprogramm umfasst zudem ein umfangreiches Begleitprogramm, an dem alle Studierenden teilnehmen. Dieses beinhaltet Vorträge zu religiösen und kulturellen Themen, Lesungen, Exkursionen sowie Begegnungen mit indischen Studierenden.
Hindi Exkursion für Fortgeschrittene
Establishing Hindi as a University Subject at Banaras Hindu University: Political Designs and the Literary Public Sphere around 1920 (ab 5. Fachsemester)
As the official language of India, Hindi has a relatively recent and eventful history. It was not until around 1800 that the foundations were laid at the College of Fort William in Calcutta for a style of prose writing that sought to distinguish itself from Urdu and Hindustani and to develop its own 'national' identity, to the point of linguistic differentiation according to religious and power-political affiliations in the mid-19th century: Hindi equals Hindu, Urdu equals Muslim.
The proponents of Hindi came together in various groups that not only collected literary manuscripts and created a literary canon, but also lobbied vigorously with the representatives of the English colonial power for political support for their plans to establish Hindi as the official language of the courts, education and government.
Advocates of Hindi, particularly those of the Nagari Pracarini Sabha (NPS) of Varanasi, had high hopes for the establishment of the Banaras Hindu University in 1916, as Madan Mohan Malviya was a well-known 'champion of Hindi'. However, in order to maintain British financial support, Malviya conceded to the British demand that English be the language of instruction at Banaras Hindu University.
It was not until 1921 that prominent literary figures from the NPS were appointed as lecturers in Hindi, a Hindi department was established and a compulsory syllabus developed. The BHU thus became a central venue for intellectual debates about a national identity that was linguistically distinct from, and opposed to, colonial interests.
The excursion follows these developments and is accompanied by an advanced language course programme, recommended for students from the 5th semester onwards.