Luise Stark M.A.
since April 2024: Researcher at the Chair of European Ethnology/Empirical Cultural Analysis, Julius-Maximilians-Universität Würzburg.
2020-2024: Student or research assistant at the Chair of European Ethnology/Empirical Cultural Analysis, Julius-Maximilians-Universität Würzburg
2020-2024: Student or research assistant at the Chair of Philosophy and Religion, Julius-Maximilians-Universität Würzburg
2024: Completion of the Master’s degree in European ethnology/empirical cultural analysis; Philosophy and Religion at Julius-Maximilians-Universität Würzburg. Master's thesis: Flechten erzählen. Eine kulturanthropologische Studie über alltägliche Ästhetiken.
2021: Completion of Bachelor’s degree in European ethnology/empirical cultural analysis; Philosophy and Religion at Julius-Maximilians-Universität Würzburg. Bachelor thesis: Mit Gestalter:innen ethnografieren. Ein autoethnografischer Erfahrungsbericht.
Freelance designer since 2018
2018: Completion of Master's degree in Design at Angewandte Kunst Schneeberg. Master's thesis: Zwischen Decke und Boden - Alternative Dämmvliese als raumklimafördernde Gestaltung.
2017: Completion of Bachelor's degree in Textile Art/Textile Design at Angewandte Kunst Schneeberg. Bachelor's thesis: Maske und Material - von der Gesichtsbedeckung zur Kunst.
Sie sind überall! Was uns Flechten-Äshetiken über mehr-als-menschliche Ordnungen erzählen. | Gastvortrag | Seminar für Europäische Ethnologie / Volkskunde | Christian-Albrechts-Universität zu Kiel | 2025
Constructive criticism of Beyond-Human methods | Workshop | I.N.S.E.C.T. Summercamp - Multispecies Worlding as Design Practice | Hvalsø/ Dänemark | 2022
Oberflächenästhetiken dokumentieren, sammeln und ordnen | Workshop | Studierendentagung der Deutschen Gesellschaft für Empirische Kulturwissenschaft | Würzburg | 2022
2024
Monographs
Stark, Luise: Flechten erzählen. Eine kulturanthropologische Studie über alltägliche Ästhetiken. Würzburger Studien zur Europäischen Ethnologie 18, Würzburg 2023.
2023
Articles
Stark, Luise: Bekackt, Bewachsen. Abgenutzt. Oberflächenästhetiken visuell codieren als Zugang zu Multispezies-Perspektiven. In: Luise Stark, Irmela Einecke, Pia May, Nils Waldmann (Hg.): Was bleibt? Was kommt? Nachhaltigkeiten kulturwissenschaftlich erforschen. Würzburger Studien zur Europäischen Ethnologie 16, Würzburg 2023: 158-182.
Einecke, Irmela/ Stark, Luise: Einleitung – Nachhaltigkeiten kulturwissenschaftlich erforschen. In: Luise Stark, Irmela Einecke, Pia May, Nils Waldmann (Hg.): Was bleibt? Was kommt? Nachhaltigkeiten kulturwissenschaftlich erforschen. Würzburger Studien zur Europäischen Ethnologie 16, Würzburg 2023: 10-18.
2022
Articles
Hochrein, Luisa/ Tatjana Schmid, Tatjana/ Stark, Luise/ Rödl, Kathrin (2022): Zugängliches Design − Zugänglichkeit durch Design. Studentische Perspektiven auf Designanthropologie als Brückendisziplin. In: Fenske, Michaela/ Kölz, Isabella: Lebenswelten gestalten. Neue Felder & Forschungszugänge einer Designanthropologie. Würzburg: 128-158.
Review
Echt selbstgemacht. Authentizität als ästhetische Erfahrung (Ludwig-Uhland-Institut für Empirische Kulturwissenschaft: Untersuchungen 125), Pia-Marie Hilsberg Tübingen 2021, Tübinger Vereinigung für Volkskunde. Aktuelle Rezensionen: KBL (badw.de)
2023
- image film: I.N.S.E.C.T. Summercamp - Multispecies Worlding as Design Practice (9min), Hvalsø, Dänemark
2022
- exhibition video: MY NON-HUMAN NEIGHBOR (3min), Eindhoven, Niederlande, mit Iris Bekkers
- visual exposé: PERCEPTION WALKS - An aesthetic research method for beyond-human-designers? (3min), Würzburg/Hildesheim , mit Laurin Kilbert
- podcast: 2021-2022 SINNFOLLE ESTHETIK - Podcast über Gestaltung und Ermächtigung, Würzburg/Göttingen, mit Manuel Möll
2018
- documentary: 32 Tage Peru (43 min), Ostrov
Multispecies Encounters in Film Production
Behind-the-Scenes at 'Nature documentaries'
In times of climate change and species extinction, nature documentaries are taking on new tasks. At the same time, wildlife film itself is undergoing a transformation. Television is currently in the process of changing from linear, predetermined programmes to content that can be accessed at any time (on demand). Public media libraries have to compete with newcomers such as Netflix and Amazon Prime, which provide multi-million euro budgets for their productions. In the course of this change, there are initial approaches to retelling nature documentaries. New perspectives should fulfil the needs of viewers and ensure good viewing figures in times of visual overload.
The dissertation project is dedicated to the production processes of cinematic nature narratives. The basic questions are: Under what production conditions are current wildlife film narratives produced? And how is the encounter between film-makers and other species characterised within the production process of ‘nature documentary’ projects from Germany?
This work will contribute to a better understanding of more-than-human narratives by making visible the individual decisions and practices that are no longer visible in the published film. The already much-researched narrative of ‘nature’ will be examined specifically in nature documantary production. The possibility of applying the concept of more-than-human agency to the analysis of production processes will be examined.