Deutsch Intern
  • [Translate to Englisch:]
European Ethnology

Luise Stark M.A.

  • Multispecies Studies
  • Visual Anthropology
  • Aesthetics/artistic research

since April 2024: Researcher at the Chair of European Ethnology/Empirical Cultural Analysis, Julius-Maximilians-Universität Würzburg.

2020-2024: Student or research assistant at the Chair of European Ethnology/Empirical Cultural Analysis, Julius-Maximilians-Universität Würzburg

2020-2024: Student or research assistant at the Chair of Philosophy and Religion, Julius-Maximilians-Universität Würzburg

2024: Completion of the Master’s degree in European ethnology/empirical cultural analysis;  Philosophy and Religion at Julius-Maximilians-Universität Würzburg. Master's thesis: Flechten erzählen. Eine kulturanthropologische Studie über alltägliche Ästhetiken.

2021: Completion of Bachelor’s degree in European ethnology/empirical cultural analysis; Philosophy and Religion at Julius-Maximilians-Universität Würzburg. Bachelor thesis: Mit Gestalter:innen ethnografieren. Ein autoethnografischer Erfahrungsbericht.

Freelance designer since 2018

2018: Completion of Master's degree in Design at Angewandte Kunst Schneeberg. Master's thesis: Zwischen Decke und Boden - Alternative Dämmvliese als raumklimafördernde Gestaltung.

2017: Completion of Bachelor's degree in Textile Art/Textile Design at Angewandte Kunst Schneeberg. Bachelor's thesis: Maske und Material - von der Gesichtsbedeckung zur Kunst.

  • DGTF - Deutsche Gesellschaft für Designtheorie und -forschung 
  • Bund Naturschutz Bayern

Sie sind überall! Was uns Flechten-Äshetiken über mehr-als-menschliche Ordnungen erzählen. | Gastvortrag | Seminar für Europäische Ethnologie / Volkskunde | Christian-Albrechts-Universität zu Kiel | 2025

Constructive criticism of Beyond-Human methods  | Workshop | I.N.S.E.C.T. Summercamp - Multispecies Worlding as Design Practice | Hvalsø/ Dänemark | 2022

Oberflächenästhetiken dokumentieren, sammeln und ordnen | Workshop | Studierendentagung der Deutschen Gesellschaft für Empirische Kulturwissenschaft | Würzburg | 2022

2024

Monographs

Stark, Luise: Flechten erzählen. Eine kulturanthropologische Studie über alltägliche Ästhetiken. Würzburger Studien zur Europäischen Ethnologie 18, Würzburg 2023.

2023

Articles

Stark, Luise: Bekackt, Bewachsen. Abgenutzt. Oberflächenästhetiken visuell codieren als Zugang zu Multispezies-Perspektiven. In: Luise Stark, Irmela Einecke, Pia May, Nils Waldmann (Hg.): Was bleibt? Was kommt? Nachhaltigkeiten kulturwissenschaftlich erforschen. Würzburger Studien zur Europäischen Ethnologie 16, Würzburg 2023: 158-182.

Einecke, Irmela/ Stark, Luise:  Einleitung – Nachhaltigkeiten kulturwissenschaftlich erforschen. In: Luise Stark, Irmela Einecke, Pia May, Nils Waldmann (Hg.): Was bleibt? Was kommt? Nachhaltigkeiten kulturwissenschaftlich erforschen. Würzburger Studien zur Europäischen Ethnologie 16, Würzburg 2023: 10-18.

2022

Articles

Hochrein, Luisa/ Tatjana Schmid, Tatjana/ Stark, Luise/ Rödl, Kathrin (2022): Zugängliches Design − Zugänglichkeit durch Design. Studentische Perspektiven auf Designanthropologie als Brückendisziplin. In: Fenske, Michaela/ Kölz, Isabella: Lebenswelten gestalten. Neue Felder & Forschungszugänge einer Designanthropologie. Würzburg:  128-158.

Review

Echt selbstgemacht. Authentizität als ästhetische Erfahrung (Ludwig-Uhland-Institut für Empirische Kulturwissenschaft: Untersuchungen 125), Pia-Marie Hilsberg Tübingen 2021, Tübinger Vereinigung für Volkskunde. Aktuelle Rezensionen: KBL (badw.de)

2023

  • image film: I.N.S.E.C.T. Summercamp - Multispecies Worlding as Design Practice (9min), Hvalsø, Dänemark 

2022

2018

  • documentary: 32 Tage Peru (43 min), Ostrov 

Current research

 

Multispecies Encounters in Film Production

Behind-the-Scenes at 'Nature documentaries'

In times of climate change and species extinction, nature documentaries are taking on new tasks. At the same time, wildlife film itself is undergoing a transformation. Television is currently in the process of changing from linear, predetermined programmes to content that can be accessed at any time (on demand). Public media libraries have to compete with newcomers such as Netflix and Amazon Prime, which provide multi-million euro budgets for their productions. In the course of this change, there are initial approaches to retelling nature documentaries.  New perspectives should fulfil the needs of viewers and ensure good viewing figures in times of visual overload.

 The dissertation project is dedicated to the production processes of cinematic nature narratives. The basic questions are: Under what production conditions are current wildlife film narratives produced? And how is the encounter between film-makers and other species characterised within the production process of ‘nature documentary’ projects from Germany?

 This work will contribute to a better understanding of more-than-human narratives by making visible the individual decisions and practices that are no longer visible in the published film. The already much-researched narrative of ‘nature’ will be examined specifically in nature documantary production. The possibility of applying the concept of more-than-human agency to the analysis of production processes will be examined.